dilluns, 9 de desembre del 2013

Llenguatge Audiovisual i conferència a Guillermo Orozco

Els mitjans audiovisuals han passat a ocupar un paper molt destacat a la nostra vida. Per a la majoria de nens és el mitjà on es desenvolupen amb naturalitat i destresa, ja que des que neixen estan envoltats d’estímuls audiovisuals.

Aquests mitjans audiovisuals han canviat el context comunicatiu, ja que, actualment predomina el llenguatge no verbal en contes del llenguatge verbal.

L’entrevista feta al professor i investigador Guillermo Orozco, m’ha servit per descobrir la manera de comunicar que utilitzen molts publicistes per aconseguir el seu objectiu que no és cap altre que, influir d’alguna manera als espectadors.

A continuació us faré una breu síntesi de tot el que ha explicat Guillermo Orozco:

  • És cert que la imatge té un codi universal i que tothom pot "veure", però hi ha moltes maneres de veure i si no en sabem ens poden enganyar amb petites coses que ens passen desapercebuts. Per exemple, em de tenir en compte la tonalitat, l'angle de la càmera, on enfoca,etc. Per tant, requereix un ensenyament i un entrenament continu, és a dir s'ha d'entrenar a ser audiència. 
  • Els mitjans de comunicació tenen una gran responsabilitat perquè encara que no vulguin, eduquen a les audiències. S’ha d’obligar als mitjans de comunicació ha ser responsables. I de la mateixa manera Orozco diu que els pares han d'estar amb el fill quan miri la televisió i ajudar-lo a criticar el que veu. 
  • Orozco també critica que només és busqui la modernització audiovisual i, en canvi, no es parli de quina lògica té. A més a més reconeix, però, que això ve donat a que hi ha una alfabetització audiovisual i digital i que cal preparar als professors en aquest sentit. 



Reflexió;
Amb tot el que ha dit Guillermo Orozco podem dir que, ara més que mai hem de tenir present que els alumnes no sempre aprenen, com abans, per contacte directe amb la realitat, sinó que ara aquesta relació amb la realitat es fa mitjançant una representació simbòlica que ofereixen els mitjans de comunicació.
Un exemple del que acabo de dir és que, quan nosaltres mirem la televisió no estem veient la realitat sinó allò que ells volen que veiem, és a dir, depenen de l'angle de visió, de la il·luminació, de la lent de la càmera, etc, veurem una cosa o altre. Per tot això, com diu Orozco, es necessita un entrenament i formació per saber veure i interpreta correctament i això no és una feina només dels mestres sinó de tota la societat.
Per acabar podem dir que els mitjan audiovisuals son creacions, ja que, qui crear és el que decideix que ensenyar i que no i per tant transmet una sèries de valors. Però amb tot això no vull dir que els mitjans de comunicació siguin dolents per als nens, el contrari, són beneficiosos sempre i quan, se'ls ensenyi allò real d'allò que no ho és.


Aprofundiment; 
Per treballar la part pràctica sobre el llenguatge audiovisual vam analitzar un parell d'anuncis. A continuació us posaré un dels anuncis que vam analitzar entre tots.


         

Amb aquest anunci del Seat Altea XL, conegut com Oh, Brother! es pot veure la importància que poden tenir aspectes com la velocitat, el ritme i el volum de la música, la llum i la posició de la càmera.

Com hem pogut veure l'anunci es divideix en quatre parts;

1ª part: La nena vol el monstre: Trobem un problema i la tristesa de la nena.
2ª part: La nena té el monstre i aquest va creixent a mesura que rep amor: Solució i al·legria. 
3ª part: El monstre creix tant que no hi cap al cotxe: Problema i tristesa. 
4ª part: Compren el cotxe en mida XL i ja poden ficar-hi el monstre: Solució i al·legria. 

A l'inici de l'anunci la música és suau, utilitzen la veu de la nena que també és suau i transmet tranquil·litat. Un cop introduït el monstre i a mida que va creixent amb l'amor de la família la música també va creixent i augmentant la velocitat i el volum. Pel que fa la llum en aquest moment és intensa. Quan arriba el moment en què la família no es pot fer càrrec del monstre la música es fa més lenta, amb menys volum, la llum és més fosca, com apagada i tot transmet sensació de tristesa. A més, la lletra de la cançó ens va transmeten el que passa, juntament amb les cares de tristesa dels protagonistes de l'anunci. Finalment quan es compren el nou Seat Altea, la música torna a augmentar d'intensitat i rapidesa, els colors tornen a ser més vius i d'aquesta manera és dóna èmfasi al cotxe i, sobretot, es dóna èmfasi al cotxe de color vermell.
Fins ara hem analitzat les diferències entre els moments de tristesa i d'al·legria, però també té algun punt en comú, ocm per exemple; la inclinació i l'enfocament de la càmara, ja que mai arribar a enfocar tot el monstre sence per tal que doni la sensació de grandesa.

En un anunci sempre cal tenir en compte varios aspectes, però el més important és saber el públic a qui va dirigit i com arribar a ell. Aquest anunci aconsegueix aquest aspecte, ja que, va destinat tant a adults com a nens, i el fet que hagin volgut arribar els nens és perquè d'aquesta manera els nens el comentaran amb els pares. 
Al llarg de l'anunci va creant un clima d'afecte i felicitat que fa que la teva imatge o idea de cotxe familiar sigui la que anuncien.


2 comentaris:

  1. Molt bona entrada Berta! Et menciono el meu blog perquè acabin d'aprofundir en com vàrem treballar l'anunci a classe!

    ResponElimina